Porsche Taycan anmeldelse

0
40

Porsche Taycan er uden tvivl den mest eftertragtede elbil på planeten

Porsche Taycan er den elektriske firedørs sedan, der tror, at den er en sportsvogn. Vi havde en anelse om, at den første helt elektriske Porsche ville være god, men vi havde ingen anelse om, at den ville være så god.

Dette er et køretøj, der viser, hvor sjovt en plug-in fremtid kan være. Det er en bil med en realistisk elektrisk rækkevidde, et lækkert interiør og køreegenskaberne fra en letvægtssportsvogn. Den er ikke billig, men alle, der er heldige nok til at tage springet, vil få glæde af en virkelig revolutionerende elbil.

Porsche har trukket en streg i sandet med Taycan. Dens elbil tager kampen op mod Tesla Model S og giver amerikanerne en blodig næse. Tyskerne har vundet dette slag – og der er ingen grund til at gå til straf.

Om Porsche Taycan

Otte år efter lanceringen af Tesla Model S svarede Porsche med det, der føles som et vendepunkt for elbilbranchen. Det var ventetiden værd. Vi siger det ikke letfærdigt: Porsche Taycan er en ægte game-changer. Sammen med købet af denne elbil, skal du også overveje at købe en ladestation, så du kan oplade din elbil hjemmefra.

Taycan, der får sin debut på biludstillingen i Frankfurt i 2019, er den første helt elektriske bil, som Porsche har produceret. Den firedørs sedan har udseendet af en coupé og er bygget på en ny batteri-elektrisk platform, der vil blive brugt til at understøtte en række helt elektriske biler fra Volkswagen-koncernen (Porsches ejer), herunder Audi e-Tron GT.

Taycan har nogenlunde samme størrelse som Porsche Panamera, men den er ikke helt så praktisk som sin konventionelle søskende. Den er også betydeligt tungere med en vægt på hele 2,2 ton. På trods af dette føles den lige så adræt og legesyg som en Porsche 911 med en ydeevne, der kan konkurrere med enhver superbil til enhver pris.

Rækkevidde, opladning og batterilevetid

Taycans rækkevidde er ubetydelig sammenlignet med Tesla Model S, som kan nå op på over 400 miles på en opladning. Porsches vurderinger ligger mellem 199 og 227 miles, afhængigt af batteristørrelse og elmotorer. Alle modeller har en 800-volts arkitektur, der giver mulighed for en spidsopladning på 270 kilowatt. Modeller med det større batteri – Porsche betegner denne pakke som 93,4 kWh, men kun 83,7 kWh er brugbare – kan oplades fra 5 til 80 procent på 23 minutter. Men 800-volts DC-snelladere er sjældne, og spidsopladningshastighederne er ikke særlig informative, som vi undersøgte i en sammenlignende test. Opladning på en 50 kW DC-snellader tager 93 minutter ifølge Porsche. Mens 270-kW- og 50-kW-snelladningsmuligheder er standard, er 150-kW-ladning en mulighed.